Celem konkursu było stworzenie bazy tekstów ukazujących historię miasta i gminy Suchowola oraz zwrócenie uwagi na istotę rodzinnych archiwów. Nadesłane prace były zróżnicowane w temacie, ale łączyły je wątki lokalne. Wiele z nich miało charakter pamiętników, wywiadów, opowieści. Ich treść dotyczyła rożnych aspektów życia: trudnych lat wojny i emigracji, wydarzeń historycznych kilku wsi, opisów codzienności czy zwyczajów, obrzędów, zabaw, prac. Zebrane relacje są cennym materiałem, dokumentującym losy mieszkańców gminy na przestrzeni kilkudziesięciu i więcej lat. Autorzy prac konkursowych wywiązali się z zadania i sprawdzili się w szukaniu śladów i ich ocalaniu.
Wszystkie teksty trafią do książki, która ukaże się do końca czerwca.
Decyzją Komisji przyznano 3 równorzędne I. miejsca oraz 21 wyróżnień:
Równorzędne nagrody główne otrzymują:
Eugenia Olszewska – "Moja Suchowola"
Maria Narel-Challot – "Welon z Ameryki"
Klaudia Bogdan – "Historia Kiersnówki"
Wyróżnienia otrzymują:
Janusz Bolesta – "Wspomnienia Aleksandra Rymarskiego (fragment)"
Katarzyna Bolesta – "Wspomnienia Aleksandra Rymarskiego (fragment)"
Janusz Bolesta – "Wspomnienia Aleksandra Rymarskiego (fragment)"
Katarzyna Bolesta - "Wspomnienia Aleksandra Rymarskiego (fragment)"
Maria Narel-Challot – "Zalotnik"
Jacky Challot – "1800km od Paryża"
Jan Bogdan – "Droga od niewoli do wolności"
Ryszard Gąsiorowski – "Żydzi szyli kożuszki"
Andrzej Karpio – "Dziadek"
Jan Bogdan – "O życiu Eugeniusza Bogdana"
Luiza Gadomska – "Czas dzieciństwa"
Jolanta Ordutowska – "Dom w Domuratach"
Stanisław Narel – "W grodzieńskim więzieniu"
Ryszard Narel – "Amerykanin"
Edyta Suchocka – "Władysław Suchocki"
Ryszard Narel – "Szorstkie ręce"
Klaudia Bogdan – "Złe moce i wierzenia Kiersnówki"
Stanisław Narel – "Mój ojciec ryzykant"
Niuta Wanagiel – "Wuj, którego nie znałam"
Marcin Łojek – "Drzewo genealogiczne Stanisławy Kiluk"
Marcin Łojek – "Jan Kiluk – biografia"
Konkurs odbył się w ramach projektu: "LAS - Lokalne Archiwum Społeczne", sfinansowanego ze środków Fundacji ORLEN.
Fot. Z archiwum Marii Narel-Challot: